روی کار آمدن رضاخان میرپنج و تأسیس حکومت پهلوی در واقع نابودی دستاوردهای حکومت پارلمانی؛ و سلطه بیش از پیش استعمار انگلیس در ایران بود به طوری که روابط ایران با کشورهای دیگر را تحت تأثیر قرار میداد. در دهه دوم زمامداری رضاخان واقعهای جزئی منجر به قطع روابط فرانسه و آمریکا با ایران شد. در آن زمان این تفکر
رضاخان قبل از ازدواج با مادر «محمدرضا» (تاج الملوک) همسر دیگری داشت، به نحوی که وی زمانی که واحدش در همدان مستقر بود، در سال 1281ق. با زنی به نام «صفیه» ازدواج کرد و از او صاحب یک دختر به نام «همدم السلطنه» شد
اگرچه سند «تخت قاپو کردن» عشایر در تاریخ معاصر ایران به نام «رضاشاه» خورده است، اما فرزند او نیز در این زمینه ید طولایی دارد. اشتباه اساسی پهلوی پدر و پسر این بود که با برنامه های بهاصطلاح توسعهگرای خود، به نهادها سنتی و ریشهدار حمله کرده و آنها را به حاشیه راندند
نوسازی در تجربه ی اروپاییان، بر پایه ی مدرنیته و به یاری و کمک بورژوازی و دولت مطلقه و ملی و مدرن و از گذرِ تغییرات اجتماعی وسیع و همهجانبه، به ظهور جوامع مدرن و توسعهیافته انجامید، اما در کشور ایران در عصر رضاشاه، نوسازی به ایجاد جامعهای مدرن و توسعهیافته نینجامید.
فرح پهلوی یکی از عناصر غربزدهای بود که به اسم فرهنگ دوستی در دوران طاغوت در این حوزه بدعتهای ناگواری را پایه ریزی کرد اما با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بساط وی نیز مانند دیگر غربزدگان برچیده شد.
رضاشاه از سواد و تحصیلات چندانی برخوردار نبود. بنابراین طبیعی است که رفتار او در زمینهی توسعه مقلدانه باشد. از همینرو، به اعتقاد بسیاری، او پا جای پای آتاتورک نهاد؛ مسئلهای که بررسی آن قرار است موضوع محوری مقالهی حاضر باشد. بهراستی چه شباهتها و تفاوتهایی میان نوسازی آتاتورک و رضاشاه وجود دارد؟
باستانگرایی، خوار شمردن میراث مذهبی و فرهنگی، احساس حقارت نسبت به ظواهر تمدن غربی، تغییر نوع پوشاک زنان و مردان و تخریب بناهای تاریخی، بخشهایی از تصویر مدرنیسم مورد نظر رضاشاه بود، چنانکه این تجدد تقلیدی، بیشتر بر احساسات متکی بود نه بر عقلانیت.
دکتر یعقوب توکلی استاد تاریخ ،گفت: در دوره 16 ساله رضاشاه ما با پادشاهی روبرو هستیم که خود را شاه ایران میداند و هویت گذشته اش را در شاهان باستان میبیند. این مسئله دغدغه تنها خود شاه نبود. ما در این جا با جریان روشنفکری طرف هستیم که قبل از رضاشاه و قبل از جریان مشروطه به دنبال احیای ایران باستان و اندیشههای مربوط به ایران پیش از اسلام است.
زن جهانگردی چون مادام کارلا سرنا نیز به طور مفصل از برنامه هایش در ایران نوشته است که دعوت شدن به دربار زنانه ایران و از آن جمله دعوت به اندرونی شاهزاده عصمت الدوله است.
اگر چه، دولت صهیونیستی از سوی رژیم شاهنشاهی ایران در ظاهر به صورت دو فاکتو مورد شناسایی قرار گرفته بود، اما سطح روابط و همکاریها بین آن دو بسیار فراتر بود. به گونهای که اسرائیل دوست، هم پیمان و متحد بسیار نزدیک دولت شاهنشاهی به حساب میآمد.
در دورهی پهلوی به دلیل ماهیت سکولار رژیم پهلوی، موقعیتی طلایی در اختیار سران بهایی قرار گرفت تا بهشکلی گسترده به عرضاندام بپردازند. این نفوذ تاحدی بود که عناصر این فرقه به دستگاه دولتی رسوخ کرده و نبض اقتصاد و سیاست کشور را در دست گرفتند
تاجالملوک آیرملو و رضاخان یاور در سال 1296هـ ش در تهران صاحب دختری شدند که او را خدیجه نامیدند. تولد این فرزند موجی از شادی در خانواده پدید آورد و به دنبال آن رضاخان که تا حدودی خرافاتی بود قدم او را خیر انگاشت. به ویژه که تمامی موفقیتهای نظامی و سیاسی خود را پس از تولد او به دست آورد. به همین دلیل پس از رسیدن به سلطنت، دخترش را به شمسالملوک ملقب ...
حضور شریفامامی در بالاترین سمتهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور، جایگاه تشکیلات فراماسونری در تأمین سیاستگذاران و مدیران ایران دورهی پهلوی را نشان میداد. در واقع در نبود احزاب واقعی و قدرتمند، انجمنهای ماسونی به تربیت نیروهای داخلی، اما در خدمت قدرتهای خارجی میپرداختند
ببینید انقلاب اسلامی آمد و یک سری کارشناس تربیت کرد که این اشخاص تعهدشان به ملت ایران بود یعنی با اوجگیری نهضت انقلاب اسلامی بهتدریج ما یک بدنه کارشناسی را تربیت کردیم افرادی که بهلحاظ کارشناسی و بهلحاظ علمی افراد قوی شدند اما تعهد به غرب و بیگانه نداشتند این موضوع در پیروزی انقلاب اسلامی بسیار بسیار تاثیر گذار بود چیزی که انقلاب اسلامی را به موفقیت ...